Search
Close this search box.
مهاجرت به کانادا : پیش‌نمایشی از سال ۲۰۲۳ | سوگیموتو ویزا

مهاجرت و مسیر پیش روی آن در سال ۲۰۲۳

فهرست مطالب

رکورد مهاجرت به کانادا طبق آخرین سرشماری انجام شده، در ۱۰۰ سال اخیر با به دست آوردن ۲۳ درصد از جمعیت کل کانادا شکسته شد.

با ورود به سال ۲۰۲۳، به‌نظر میرسد دولت کانادا در تعهد مستمر خود به مهاجرت و استقبال از تازه واردان به این کشور ثابت قدم بوده است. کانادا امیدوار است که افزایش مهاجرت به کانادا باعث رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی شود. در همین حال با کمک‌های بشر دوستانه و تلاش برای استحکام خانواده‌ها و همچنین کمک به جمعیت‌های آسیب‌پذیر به ظرفیت کانادا برای مهاجرت کمک می کند.

در ادامه یک مرور کلی از برنامه های مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۳ ارائه شده است.

از سپتامبر ۲۰۲۲، تعداد کل درخواست‌های معوقه در اداره‌ مهاجرت کانادا ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) به‌طور پیوسته کاهش یافته است. بر اساس داده‌های ارائه شده به CIC News ، اداره‌ی مهاجرت کانادا تعداد پرونده‌های معوقه‌ی خود را به ۴۰۰ هزار پرونده کاهش داده است.

هدف برنامه‌ی سطوح مهاجرت برای سال ۲۰۲۳

کانادا در برنامه‌ی سطوح مهاجرت برای سال ۲۰۲۳ یک هدف مهاجرتی بی‌سابقه را تعیین کرده است که نشان میدهدIRCCمیتواند عقب‌ماندگی‌ها را مدیریت کرده و در عین حال پذیرایپرونده های تعداد زیادی از تازه‌واردان باشد.

براساس طبقه‌بندی مهاجرت، هدف برنامه‌ی سطوح مهاجرت ۲۰۲۳ (۴۶۵ هزار نفر) به شرح زیر است:

–       اکسپرس انتری:۸۲۸۸۰

–       برنامه‌هاینامزد استانی (PNP): ۱۰۵۵۰۰

–       پدر و مادرو پدربزرگ و مادربزرگ: ۲۸۵۰۰

–       همسران /شرکا و فرزندان: ۷۸۰۰۰

مهاجرت به کانادا و پیش‌نمایش ۴ مسیر کلیدی

برنامه‌های نامزد استانی در سال ۲۰۲۳

در اواخر سال جاری، خبری مبنی بر پیشی گرفتن PNP از اکسپرس انتری به‌عنوان برترین مسیر مهاجرتی کانادا منتشر شد. برنامه PNP برای کمک به رفع نیازهای خاص بازار کار در سراسر کانادا بسیار مهم به شمار می رود. بر این اساس، انتظار میرود که در سال ۲۰۲۳کانادا پذیرای  ۲۳ هزار مهاجر بیشتر از طریق PNP نسبت به کاندیداهای اکسپرس انتری باشد.

اکسپرس انتری در سال ۲۰۲۳

با توجه به تمایل بیشتر کانادا مبنی بر تقویت بیشتر رسیدگی به نیازها و شکاف‌های خاص بازار کار، انتظار میرود که IRCC قرعه‌کشی‌های «هدف‌مند» اکسپرس انتری را در سال ۲۰۲۳ معرفی کند. این قرعه‌کشی‌ها به‌جای ارائه‌ی دعوت‌نامه برای درخواست(ITAs) بر اساس سیستم رتبه‌بندی جامع نامزدها، امتیازکاندیداهایی را که دارای تجربه‌ی شغلی خاص، مهارت‌های زبانی و یا سوابق تحصیلی هستند، هدف قرار میدهد.

کانادا  و مهاجرت 2023

اسپانسرشیپ پدر و مادر ، پدربزرگ و مادربزرگ در سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۳، کانادا همچنان متعهد به اتحاد مجدد خانواده خواهد بود. این امر در محبوبیت برنامه‌ی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ کانادا (PGP) مشهود هست. طبق آخرین طرح سطوح مهاجرت کانادا، PGP، همراه با سایر مسیرهای مهاجرت مانند سوپر ویزا، پذیرای بیش از ۲۸ هزار تازه ‌وارد در سال آینده خواهد بود.

توجه: هنوز هیچ جزئیات رسمی در مورد فرآیند انتخاب دقیقی که IRCC برای اداره مهاجرت کانادا PGP در سال ۲۰۲۳ استفاده خواهد کرد منتشر نشده است.

دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۳

در ماه اکتبر، IRCC  اصلاحیه‌ای را در مورد ساعات کاری خارج از دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا اعلام کرد.

از ۱۵نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، “دانشجویان بین‌المللی که در کانادا هستند و مجوز کار خارج ازدانشگاه را در مجوز تحصیلی خود دارند، اجازه خواهند داشت در طول مدت تحصیل، بیش‌تراز ۲۰ ساعت در هفته خارج از دانشگاه کارکنند.”

این تغییر در راستای کمک به کانادا برای مقابله‌ی بهتر با کمبودنیروی کار طراحی شده است. از آنجاییکه کانادا با «کمبود نیروی کارتاریخی و نرخ پایین بیکاری بر اساس استانداردهای تاریخی » مواجه می باشد، این تغییر به‌طور بالقوه به بیش‌تر از نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی اجازه می دهد تاساعت‌های بیشتری را مشغول به کار باشند.

این تحولات چه تأثیری بر کانادا در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت؟

مهاجرت به‌طور قابل توجهی به نفع جمعیت و نیروی کار کانادا می باشد و به همین دلیل ادامه آن  در سال ۲۰۲۳ ضروری خواهد بود.

به‌عنوان مثال، افزایش مهاجران به کانادا از طریقPNP و قرعه کشی‌های اکسپرس انتری هدفمند، به کانادا اجازه می دهد تا فشارموجود بر بازار کار کشور را  کاهش دهد. ورودمهاجران ماهر به کانادا، به‌ویژه افرادی که مناسب مشاغل پر تقاضا هستند، به چرخه‌ی طبیعی استخدام، تامین مخارج افراد و بهبود اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر این، با لغو موقت قانون ساعات کاری خارج از دانشگاه، انتظارمی رود که دانشجویان بین‌المللی بیشتری تمایل به مهاجرت به کانادا پیدا کنند، چرا که با این حرکت کانادا به مقصدی جذاب‌تر برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل خواهد شد.درواقع هدف از سیاست تغییر ساعات کاری ادامه حضور تعداد بیشتری از دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا می باشد تا در نهایت موجب بهبود اقتصاد و رونق بازارکار کانادا شوند.

با توجه به نکات ذکر شده، مهاجرت در سال ۲۰۲۳ باید دلایل زیادی را برای همه کانادایی‌ها فراهم کند تا به نیروی کار و آینده‌ی اقتصادی موفق در این کشور امیدوارتر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *